Restauranttrends om te overwegen tijdens de pandemie

Lees meer en download het rapport

5 restauranttrends om te overwegen tijdens de pandemie

De wereldwijde uitbraak van het coronavirus heeft een gigantische invloed gehad op onze samenleving. Wat betreft de horecasector is er vooral een versnelling gekomen in de veranderingen die al op til waren. Het is moeilijk om te voorspellen welke impact de pandemie zal hebben nu we er nog middenin zitten, maar er worden alvast een aantal restauranttrends zichtbaar.

Lekker eten en een vriendelijke bediening zullen altijd de fundamenten blijven vormen van de horecasector. Maar de klant van vandaag eist ook dat het eten veilig is, voor hemzelf én voor de natuur. En of ze er nu voor kiezen om in het restaurant te eten of om het eten af te halen, ze willen dat hun ervaring in jouw zaak bijzonder en vooral gemakkelijk is, bijvoorbeeld dankzij vooraf verpakte maaltijden en digitale applicaties. Voor veel restauranthouders levert dit heel wat uitdagingen op, maar ook een hoop kansen.

Hier zijn vijf restauranttrends die je zeker niet mag missen!

Lees meer en download het rapport

Restauranttrend 1

Bescherming van mens en natuur

Klanten willen gezondere en milieuvriendelijke opties

Restauranttrend 2

Maak je eten toegankelijk

Gemak blijft een grote drijfveer bij aankoopkeuzes.

Restauranttrend 3

Maak gebruik van de bestaande innovaties

Digitale diensten zullen verder uitbreiden

Restauranttrend 4

Overbrug de generatiekloof

De horecasector moet zich aanpassen aan Millennials en Gen Z

Restauranttrend 5

Zorg ervoor dat je opvalt

Unieke, gepersonaliseerde ervaringen en innovatief eten

Bescherming van mens en natuur

Het coronavirus heeft onze interesse in gezond eten en duurzaam ondernemen alleen maar versterkt. Er is vraag naar ingrediënten die een mogelijk positief effect hebben op ons immuunsysteem. Een grote trend die je zeker in de gaten moet houden, is vleesvervanging. Hiermee wordt voldaan aan de vraag van de klant naar zowel persoonlijke gezondheid als milieubewustzijn.

De vraag naar gezondere en meer duurzame voedingskeuzes blijft een grote impact hebben op restaurants. De vergrijzende bevolking, de stijgende cijfers op het vlak van obesitas, diabetes en voedselintoleranties en de vraag naar welzijn en authenticiteit van de Millenials en Generatie Z veroorzaken een gigantische transformatie in de voedselindustrie. Klanten willen vandaag vers en gezond voedsel en ze willen weten waar het vandaan komt.

Hoewel suikervrije en ‘vrij van’-opties de hoogste prioriteit blijven van de consument, zijn vleesvervangers momenteel één van de stijgende trends. GlobalData stelt dat het aantal ‘flexitariërs’ de laatste jaren wereldwijd significant is toegenomen en voorspelt ook dat plantaardige vleesvervangers steeds populairder zullen worden. Een aantal andere onderzoeken wijst in dezelfde richting. Uit een recente enquête onder 4.000 Scandinavische consumenten concludeerde Fazer dat 41% van de Finnen en 31% van de Zweden interesse heeft in eiwitrijke producten op basis van planten als duurzamer alternatief voor vlees. Zelfs in het vleesminnende Frankrijk vermijdt of vermindert 41% van de consumenten actief het eten van rood vlees, zo stelt Statista.

Maak je eten toegankelijk

De klanten van vandaag hebben weinig tijd, werken graag met technische snufjes en kopen bewust. Ze zijn gewend om technologie te gebruiken om hun leven gemakkelijker te maken en willen dat hun maaltijd even snel, flexibel en gemakkelijk geregeld wordt als de rest van hun aankoopkeuzes. Na de huidige pandemie zal het nog crucialer zijn om de toegankelijkheid om te bestellen af te stemmen op de wensen van de klant.

Dus hoe kunnen restaurants voldoen aan deze vraag naar gemak? Door bijvoorbeeld tech-gebaseerde oplossingen aan te bieden, zoals de mogelijkheid tot online bestellen en mobiel betalen. Volgens een onderzoek van Deloitte geeft 40% van de klanten de voorkeur aan online bestellen en besteden ze meer geld als ze hun bestelling online of via een app kunnen doorgeven. Als een zaak zijn klanten digitale apparatuur laat gebruiken om een bestelling te plaatsen, komen ze 6% vaker terug en besteden ze 20% extra bij elk volgend bezoek.

Maak gebruik van de bestaande innovaties

Volgens Euromonitor zal de rol van menselijke arbeidskrachten in restaurants de komende 20 jaar drastisch veranderen, wanneer robotica en automatisering wereldwijd in opmars zijn. Zorg ervoor dat je meegaat in deze technologische ontwikkelingen. Het zal je geweldige kansen opleveren om het werk in je restaurant te herstructureren, zodat je personeel zich op de bediening kan focussen in plaats van op steeds terugkerende taken.

Hoewel voedsel uit 3D-printers, menu’s met augmented reality en artificieel intelligente apparatuur nog ver in het verschiet liggen voor de meeste restaurants, is de technologie een blijvend fenomeen, en haar potentieel voor een businessboost kan niet langer genegeerd worden. Deloitte stelt in een onderzoek vast dat de uitgaven van klanten met 20% toenemen en hun kans op een tweede bezoek met 6% groeit als ze digitale technologie kunnen gebruiken bij het plaatsen van hun bestelling.

Overbrug de generatiekloof

Millenials en Generatie Z, de bevolkingsgroep die vandaag onder de 35 jaar is, zullen in 2020 60% van de wereldbevolking uitmaken. Hen begrijpen en weten hoe ze verschillen van oudere generaties is essentieel voor elk restaurant dat de komende decennia wil overleven

Millennials en Gen Z zijn gezonder én zijn zich meer bewust van het milieu en van de samenleving dan oudere generaties – tenminste, dat willen ze laten zien met hun aankopen. Onderzoek toont aan dat Millennials en de jongere generaties willen weten wat ze eten en daarom transparante informatie willen over de ingrediënten. Op de wensenlijst staan veelal natuurlijke ingrediënten, minder vlees en chique cocktails zonder alcohol (mocktails).

Zorg ervoor dat je opvalt

Of het nu door innovatief eten, unieke thema’s of DIY-opties is, het is hoe dan ook duidelijk dat personalisering en betrokkenheid belangrijk zijn voor de toekomst. In The Restaurant of the Future meldt Deloitte dat 70% van de consumenten zoekt naar apps die gepersonaliseerde promoties aanbiedt en hen het gevoel geeft dat het restaurant ‘hen kent’. Daarnaast wil 40% van de klanten eens per maand of zelfs vaker informatie of aanbiedingen krijgen van een restaurant. Hoe kun je hierop inspringen en persoonlijker met je klanten omgaan?

Download dan nu het volledige trendrapport en lees meer over de restauranttrends!

Neem contact op

Wanneer je je gegevens hebt ingevuld, zal één van onze experts contact met je opnemen om je meer te vertellen over onze producten en ze te demonstreren.