Hoe trek je bezoekers aan voor je restaurant?

Hoe trek je bezoekers aan voor je restaurant?

Hoe trek je bezoekers aan voor je restaurant?

Het aantrekken van gasten naar jouw restaurant is veel meer dan alleen tafels vullen.

Door je doelgroep uit te breiden, bereik je nieuwe soorten gasten door nieuwe concepten, speciale aanbiedingen en bezorging van eten aan te bieden. In dit artikel delen we 7 tips over hoe je je kunt onderscheiden van de massa.

Breid je klantenbestand uit

Door je doelpubliek te optimaliseren, kun je je inkomstenstroom gemakkelijk verbeteren. Als je bijvoorbeeld merkt dat veel van je klanten uit een bepaalde klasse komen, overweeg dan een nieuw initiatief of een nieuw gerecht op je menu waarmee je ook andere restaurantbezoekers of nieuwe gasten aantrekt. Denk maar aan een update voor het interieur of exterieur van je restaurant of een exclusiever gerecht op de kaart.

Zorg voor meer inkomsten

Meer verkopen heeft niet alleen te maken met gevulde tafels, maar ook met slimme upselling: het verkopen van extra producten of gerechten naast de standaardkeuzes. Let wel op, want als je daar te ver in gaat, kan het de klant irriteren. Maar als je je team goed voorbereidt op extra verkoop en de volgende tactieken uitprobeert, maak je een sterke kans op meer inkomsten:

  • Raad gerechten aan die je de meeste winst opleveren (menu engineering).
  • Zorg ervoor dat die gerechten een prominente plek innemen op de kaart.
  • Laat de klant een reeks extra opties zien die zijn of haar gerecht goed aanvullen.
  • Maak duidelijk welke producten in de aanbieding zijn en benoem ze specifiek (bijvoorbeeld, ice tea, cola, sinaasappelsap).
De toekomst van restaurant service

Waardevolle tips voor het runnen van het restaurant van de toekomst

Creëer een nog betere sfeer met live entertainment

Heel wat mensen vinden entertainment tijdens het eten leuk. Live muziek is ideaal voor restaurants. Je zou bijvoorbeeld elke vrijdag of elk weekend een optreden kunnen inplannen om je gasten een unieke restaurantbeleving te geven.

Breng speciale promo’s en acties onder de aandacht

Overweeg eens om speciale acties in te zetten die tijdens rustigere periodes wat meer klanten binnenbrengen. Denk maar aan het weggeven van een gratis maaltijd aan elke vijfde bezoeker op een dag dat het altijd rustig is. Of gratis koffie of drinken serveren, korting geven, of mensen die jarig zijn een gratis dessert aanbieden.

Hoe trek je bezoekers aan voor je restaurant?

Kies voor klantgetrouwheid

Nieuwe klanten verwerven kan een pak duurder zijn dan de bestaande klanten aanhouden, dus vergeet niet om je trouwe klanten regelmatig te belonen. Neem het gerust op in je marketingplan. Klantgetrouwheidsprogramma’s zorgen niet alleen voor meer customer engagement en klanttevredenheid, ze kunnen ook voor meer terugkerende klanten zorgen. Met deze strategieën maak je loyalty marketing tot een succes:

  • Plastic klantenkaarten raken verloren of laten je portemonnee uitpuilen. Voor een betere klantervaring kies je best voor een app waarmee klanten op elk gewenst moment hun beloningen kunnen inzetten.
  • Hou de beloning simpel. Maak het niet te complex met allerlei regels en voorwaarden.
  • Maak gebruik van de FOMO (Fear Of Missing Out) van je gasten door ze te laten zien welke unieke voordelen ze allemaal kunnen behalen in jouw zaak.
  • Bied gratis extra’s aan, zoals drankjes, zoete broodjes, desserts of voorgerechten. Wie is er nu niet dol op gratis?
  • Als je al bezig bent met e-mailmarketing, social media, SEO en online vindbaarheid om nieuwe klanten te krijgen, dan is een klantgetrouwheidsprogramma de ideale manier om terugkerende klanten aan je te binden. Echte fans verspreiden via mond-tot-mondreclame het goede nieuws aan nieuwe fans!
durf-anders-te-zijn

Durf anders te zijn

In een sector vol met restaurants die allemaal dezelfde producten en beleving aanbieden is het essentieel om met kop en schouders boven de rest uit te steken. Bedenk wat jouw zaak zo anders maakt en benadruk dat in je marketing. Deze aspecten kunnen een typisch kenmerk van jouw restaurant worden, iets waar mensen je aan herkennen en dat hen aan jou doet denken. Door anders te durven zijn, kun je een uniek merk uitbouwen dat potentiële klanten meteen aanspreekt.

Blijf op de hoogte van de laatste horeca

Up-to-date zijn met de meest recente veranderingen in de horecasector is cruciaal. Naar gelang de sector verandert, moet ook jouw zaakvoering veranderen. Dit zijn enkele trends die we komend jaar verwachten:

Nadruk op natuurlijk en organic: De vraag naar gezonde, organische en smaakvolle gerechten blijft voorlopig prominent aanwezig. Veganistische en plantaardige maaltijden worden steeds populairder, waardoor chef-koks deze gerechten steeds vaker bovenaan het menu zetten in plaats van ze enkel als alternatief aan te bieden.

Milieuvriendelijkheid en minder verspilling: Milieubewustzijn en duurzaamheid staan voor veel restauranteigenaars steeds hoger op de agenda. Veel eigenaars nemen hun manier van werken onder de loep, gaan voedselverspilling gericht tegen en zoeken vaker naar milieuvriendelijke oplossingen.

Toename in maaltijdbezorging en online bestellen: Het bezorgen van maaltijden hield de sector overeind tijdens de pandemie. Maar ook nu werkt dit model nog door. Veel restaurants hebben zich moeten aanpassen en gaan innovatief te werk, soms zelfs met enkel een afhaalmenu zodat ze de kosten en vraag naar personeel kunnen beperken.

Aanpassen aan de supply chain en de economie: Door problemen met leveringen en de inflatie denken restauranthouders anders na over hun aanbod en prijzen. We zien steeds simpelere, gerichte menu’s zodat men de voorraad efficiënt kan beheren, de kwaliteit kan bewaken en verspilling kan beperken.

Technologie voor extra efficiëntie: Restauranteigenaars van nu kiezen voor nieuwe technologie waarmee ze hun activiteiten strategisch stroomlijnen. Zo zijn er bijvoorbeeld menu’s die je via een QR-code inkijkt, zelfbedieningskiosken, draagbare betaal- en bestelterminals en andere digitale tools waarmee je geld bespaart en efficiëntie bevordert.

Trivec_HandyPay_slim

Door deze trends op de voet te volgen kun je je zaakvoering updaten en blijft je restaurant relevant en winstgevend in deze dynamische sector. Je brengt je onderneming hiermee op één lijn met wat de sector doet, waardoor je jezelf een voorloper kunt noemen op het vlak van innovatie en vooral top of mind blijft bij de klant. Op die manier creëer je een veerkrachtig, succesvol bedrijf.