Business plan restaurant

Maak veilige beslissingen!

Hoe schrijf je een businessplan voor je restaurant

Een businessplan hebben is cruciaal voor het succes van jouw zaak. Het vormt de routekaart voor de verdere ontwikkeling van je restaurant, helpt je groeien en begeleidt je door de complexe aspecten van het hebben van een eigen restaurant.
In dit artikel geven we restauranthouders een aantal praktische tips over hoe ze een businessplan voor hun restaurant kunnen opstellen en waarom dat zo belangrijk is. We hebben een sjabloon toegevoegd dat je stap voor stap helpt om zo’n plan te maken. Of je nu een start-up bent of juist al meerdere restaurants runt en een vaste waarde bent in de horecasector, deze tips komen van pas voor elk type restaurant.

Maak veilige beslissingen!

Hoofdstuk 1

Wat er zeker in je businessplan moet staan

Businessplannen moeten bondig en niet meer dan twee pagina’s lang zijn.

Hoofdstuk 2

Bepaal het idee achter jouw restaurant

Om ervoor te zorgen dat je businessplan kort en helder is, moet je jezelf een beetje voorbereiden.

Hoofdstuk 3

Financiële analyse en financiële prognoses

Je businessplan bevat inschattingen van je totale opstartkosten en de hoeveelheid geld die nodig is om je restaurant met een goede cashflow te laten draaien.

Hoofdstuk 4

De voordelen van een businessplan voor je restaurant

Veel nieuwe restaurants gaan al vrij snel na hun opening failliet. Dit komt vaak door een gebrek aan planning of een gebrek aan interesse in wat de klanten aangeven.

Wat er zeker in je businessplan moet staan*

Businessplannen moeten bondig en niet meer dan twee pagina’s lang zijn. Lange documenten zijn niet handig omdat niemand de tijd heeft om ze te lezen en ze vervolgens toch maar ergens stof liggen te vergaren. Het perfecte businessplan is gemakkelijk om te lezen, to the point, en geschreven met het oog op elke persoon die in jouw zaak komt te werken.

Je restaurantconcept (missieverklaring)

Met een missieverklaring geef je je businessplan een sterke start. Zo’n verklaring beschrijft jouw zaak, waarom je bestaat en wat je bedrijfsconcept is. Dit wordt gevolgd door:

Je visie

Wat is je visie, waar wil je in de toekomst naartoe groeien? (Wees ambitieus)

Je waarden

Wat zijn je kernwaarden? Kun je deze omschrijven?

Je hoofdactiviteiten

Welke activiteiten moet je blijven uitvoeren om je doelen te bereiken? Schrijf ze een voor een op.

Je aanbod

Wat biedt jouw zaak aan en op welke manier maakt dit het een interessant bedrijf binnen jouw sector?

Je belangrijkste hulpbronnen

Wat zijn je meest waardevolle activa?

Je klantensegmenten

Wie is je doelgroep, wie zijn je belangrijkste klanten en hoe zou je jouw ideale klant omschrijven? Schrijf het hier op en denk goed na over je algemene klantenbestand.

Je verkoopkanalen

Welke zijn de verkoopkanalen van jouw restaurant?

Je inkomsten

Waar en hoe genereer jij je inkomen?

Je kosten

Aan welke dingen besteed jij geld zodat je je doelstellingen kunt behalen?

Je partners 

Welke partners heb je momenteel en welke zou je graag in de toekomst willen hebben?

Download het businessplansjabloon voor restaurants (stappenplan)

Bepaal het idee achter jouw restaurant

Om ervoor te zorgen dat je businessplan kort en helder is, moet je jezelf een beetje voorbereiden. Bepaal bijvoorbeeld duidelijk wat het idee en concept achter jouw restaurant is, denk maar aan de stijl van bediening, prijzen, het soort eten, de gerechten op het menu en de ambiance die je wilt creëren. Met welk concurrentievoordeel onderscheidt jouw zaak zich van de rest? Ben je een fine-diningrestaurant, een informele zaak met snelle doorloop, een brasserie, …? Bedenk manieren waarop je klanten kunt bedienen die misschien niet ter plekke kunnen of willen blijven eten, bijvoorbeeld door een bezorgkeuken op te starten voor kant-en-klare maaltijden en afhaal- of bezorgbestellingen. Is er voor jouw beoogde markt een sectoranalyse of marktonderzoek gedaan? Het is altijd goed om zoveel mogelijk informatie te hebben als je een nieuw businessplan opstelt en nadenkt over de basisprincipes, zoals de omschrijving van je zaak en je doelpubliek.

Vergeet niet om ook naar de concurrentie te kijken als je je concept ontwikkelt. Doe wat marktonderzoek en bekijk wat er allemaal al geprobeerd is, ontdek welke concepten het beste werken en waarom. Op die manier bouw je verder op iets dat klanten al leuk vinden en waar ze graag voor willen betalen en kun je daar je eigen draai aan geven. Verdiep je ook zeker in de lokale demografie en of die bij jouw concept en doelgroep past. Deze informatie kan mogelijk ook een toekomstige marketingstrategie bepalen voor je socialmediakanalen en onderdeel uitmaken van jouw aanpak op het vlak van restaurantmarketing.

Financiële analyse en financiële prognoses

Je businessplan bevat inschattingen van je totale opstartkosten en de hoeveelheid geld die nodig is om je restaurant met een goede cashflow te laten draaien. Dit wordt ook weleens gezien als een zogeheten break-evenanalyse, wat ervoor zorgt dat je kosten de verkoop niet overschrijden. Zorg ook voor een budget dat de inkomsten en uitgaven van het eerste jaar voorspelt, zodat je weet hoeveel je nodig hebt om te kunnen blijven draaien. Het totaal hiervan weerspiegelt de middelen die je nodig hebt en is essentieel voor elk klein bedrijf of start-up.

Financiering kan vanuit verschillende bronnen komen, zoals je eigen spaargeld, een samenwerking met een of meerdere partners, potentiële investeerders aantrekken of extra financiering vanuit de bank. Wat je strategie ook is, zelfs al is het je eigen geld, zorg ervoor dat je altijd beschikt over gedegen financiële prognoses.

De voordelen van een businessplan voor je restaurant

Veel nieuwe restaurants gaan al vrij snel na hun opening failliet. Dit komt vaak door een gebrek aan planning of een gebrek aan interesse in wat de klanten aangeven. Bijvoorbeeld als restauranthouders de feedback van klanten niet begrijpen of niet toepassen. Maar dat betekent niet dat het bijzonder complex hoeft te zijn om een restaurant te laten floreren. Integendeel: hoe meer je je zaak stroomlijnt, hoe meer kans je hebt om ze tot een succesvol restaurant te laten uitgroeien. Een duidelijk businessplan hebben is erg belangrijk voor jou als restauranthouder, voor je managementteam en voor je personeel, zodat alle neuzen in dezelfde richting wijzen.

*Businessplansjabloon, Magnus Helgesson

Neem contact op

Wanneer je je gegevens hebt ingevuld, zal één van onze experts contact met je opnemen om je meer te vertellen over onze producten en ze te demonstreren.