5 restauranttrends die hun stempel op 2024 zullen drukken

Lees meer en download het rapport

Klaar voor 2024? Dit zijn de grootste horecatrends van dit jaar

Welkom in de bruisende restaurantwereld van 2024! Dit is de plek waar hedendaagse smaakprofielen en innovatieve technologie op een dynamische manier samenkomen. Daarnaast is de restaurantbezoeker van nu op zoek naar een bijzondere beleving zonder daar zijn zakken voor te moeten leegmaken, dus het is aan horeca-uitbaters om steeds een succesvol huwelijk te sluiten tussen kwaliteit en betaalbaarheid.

Verdiep je mee in de restauranttrends van 2024 en ontdek wat er nog meer speelt in de sector. Of je nu een restauranthouder bent, een foodie of een doorgewinterde horeca-kenner, je bent uitgenodigd om met ons mee in de restaurantwereld van 2024 te duiken.

Lees meer en download het rapport

Whitepaper image

Horecatrend 1

Bezoekers leren omgaan met de economische crisis

In 2024 is het duidelijk dat restaurantbezoekers heel graag uit eten willen gaan, maar dat de krapte in de portemonnee ook een rol speelt in hun keuzes.

Horecatrend 2

Je boekhouding is belangrijker dan ooit

Een winstgevend restaurant runnen? Dan moet je een perfect zicht hebben op je cijfers. En die cijfers moeten gunstig zijn. Wij geven je de beste tips om winst te genereren.

Horecatrend 3

Je restaurant komt tot leven met de juiste technologische oplossingen

In dit hoofdstuk brengen we je graag op de hoogte van een aantal interessante oplossingen die meerwaarde bieden.

Horecatrend 4

Eten en drinken dat meer dan de maag voedt

Klanten zijn op zoek naar producten en gerechten die niet alleen het lichaam versterken, maar ook iets doen voor hun (mentale) capaciteiten op het werk, thuis en tijdens andere activiteiten.

Horecatrend 5

Quick Service-restaurants groeien pijlsnel

Waarom is dit type horecazaak zo populair, en waarom groeit dit segment zo hard?

Bezoekers leren omgaan met de economische crisis

Hoewel consumenten zeker zin hebben in het uit eten gaan, maakt de economische situatie het er niet makkelijker op. Je gasten zijn op zoek naar goedkopere opties. Het is daarom belangrijk dat je als restauranthouder de balans zoekt tussen kwaliteit en betaalbaarheid. Op die manier kun je je omzet boosten en je bezoekers het gevoel geven dat ze bij jouw zaak waar voor hun geld krijgen.

Uit een onderzoek van Deloitte blijkt dat de voorkeuren van zowel afhaalklanten als restaurantbezoekers dezelfde blijven. De meerderheid is op zoek naar goedkopere opties in combinatie met promo’s en kortingen. Deze factoren zijn voor 37% van de restaurantbezoekers en 40% van de afhaalklanten een potentiële motivator om vaker naar een bepaalde horecazaak te gaan. Gezien de aanhoudende en verwachte economische uitdagingen zal die voorkeur voor goedkopere maaltijden waarschijnlijk nog verder toenemen.

Je boekhouding is belangijker dan ooit tevoren

Er zijn nog heel wat restaurants die zonder professioneel businessplan en zonder key performance indicators (KPI’s) gerund worden. Dat is vandaag niet langer leefbaar. Restauranthouders moeten leren denken zoals elke andere ondernemer. En dat betekent dat ze de KPI’s die cruciaal zijn in hun succes, goed moeten opvolgen.

KPI’s om zeker op te volgen:

Dagelijke KPI’s: dagelijkse verkoop, gemiddelde transactiewaarde, aantal binnenkomende bezoekers, gebruiksduur van tafels, arbeidskosten, bijhouden van afval.

Wekelijkse KPI’s: wekelijkse omzetgroei, populariteit van gerechten op het menu, feedback van klanten, voorraadgebruik, prestaties van werknemers, reserveringspercentages.

Maandelijkse KPI’s: maandelijkse omzetgroei, brutowinstmarge, kosten van verkochte goederen (COGS), arbeidskostenpercentage, klantenbehoud, operationele uitgaven, nettowinstmarge

Je restaurant komt tot leven met de juiste technologische oplossingen

Je operationele systemen met elkaar verbinden – zoals je kassasysteem, software voor personeelsplanning, boekhoudprogramma’s en voorraadbeheer – is essentieel als je de efficiëntie en winstgevendheid van je zaak wilt optimaliseren.

Zelfbedieningstechnologie zoals het bestellen via QR-codes, bestelzuilen en mobiele apps kunnen je werking en omzet een boost geven. Een fine dining-restaurant heeft misschien geen baat bij een bestelzuil, maar kan wel QR-codes plaatsen op rekeningen of op de tafel. Dit maakt het betaalproces gemakkelijker en draagt bij aan de klanttevredenheid.

Ook incentives rond klantgetrouwheid kunnen een restaurant populairder maken. Het gemiddelde klantbehoud van restaurants ligt volgens onderzoek rond de 30%. Dat is niet zo veel, want dat betekent dat 70% van de klanten je restaurant nooit meer bezoekt. Een getrouwheidsprogramma kan hierin het verschil maken.

Wil je graag het overzicht over alle technologische oplossingen voor restaurants? Download nu ons Trend Report.

Eten en drinken dat meer dan de maag voedt

De consument van nu is op zoek naar voeding die ook de mentale prestaties ten goede komt, zowel op het werk als thuis. Focus en productiviteit staan voorop als het gaat om persoonlijk welzijn, zo blijkt uit Mintel’s Global Food and Drink Report. Dit onderzoek uit 2023 geeft verder aan dat er meer vraag is naar voedsel dat het lichaam ondersteunt in extreme weersomstandigheden.

Met de toenemende interesse in holistisch welzijn is er ook meer vraag naar voedsel dat meer dan enkel lichamelijke voordelen met zich meebrengt. Mindful eten is hot! Experimenteer dus ook eens met CBD-geïnfuseerde ingrediënten of adaptogene kruiden die de weerstand tegen stress verhogen.

We komen meer en meer te weten over de functie van onze darmen binnen onze algehele gezondheid, waardoor er steeds meer producten in de markt komen die het menselijke microbioom ondersteunen. Je mag er dus vanuit gaan dat probiotica en gefermenteerd voedsel de komende jaren aan populariteit winnen.

Quick Service-restaurants groeien pijlsnel

Volgens het Custom Market Insight-rapport is er jaar na jaar een stevige groei te zien in het Fast Food- en Quick Service-segment. In Europa zou de marktwaarde van deze sector tegen 2023 zo’n 192 miljard dollar bedragen. Waarom zijn deze zaken zo populair en waarom groeit dit segment zo hard?

We gaan voor gemak: de consument van vandaag houdt heel wat ballen in de lucht, met persoonlijke afspraken, een gezinsleven, een carrière en verschillende hobby’s. Deze mensen kiezen vaker voor Quick Service-restaurants vanwege het snelle en efficiënte aanbod.

Diversiteit in het menu: Quick Service-restaurants vallen op vanwege hun brede aanbod, van hamburgers tot pizza’s en van broodjes tot poké bowls. Nu gezondheid een centrale rol speelt in de voedselkeuze van mensen, breiden veel van deze zaken hun menu uit met gezondere, plantaardige opties.

Beter een bezorgdienst: partnerships aangaan met bezorgdiensten is voor veel Quick Service-restaurants de norm geworden. Zo bereiken ze mogelijk een breder publiek.

Lees ook het volledige rapport! Je kunt hier een gratis versie downloaden.

Neem contact op

Wanneer je je gegevens hebt ingevuld, zal één van onze experts contact met je opnemen om je meer te vertellen over onze producten en ze te demonstreren.