5 restauranttrends die hun stempel op 2022 zullen drukken

Lees meer en download het rapport

5 restaurant trends die hun stempel op 2022 zullen drukken

Hier zijn vijf restaurant trends die je zeker niet mag missen! Het rapport van dit jaar richt zich op vijf belangrijke aspecten van de restaurantsector, van gezondheid, welzijn en eettrends tot de veranderende klantervaring. Geen enkel trendrapport zou compleet zijn zonder te benoemen hoe de pandemie de sector heeft beïnvloed. Ook kijken we naar hoe technologie je omzet kan doen toenemen en bespreken we andere onderwerpen rond technologie.

De afgelopen jaren waren een uitdaging voor de horecasector, maar 2022 biedt een nieuwe start. Nu de pandemie in kracht lijkt af te nemen, hunkert de wereld naar unieke belevenissen en gerechten. We zijn nog steeds veel bezig met gezondheid, welzijn en de staat van ons lichaam. Vers, gezond, seizoensgebonden en duurzaam eten zijn voor restaurants dan ook een absolute must als ze succesvol willen zijn. Tegelijkertijd hebben we collectief zoveel binnengezeten dat we nu echt naar een nieuwe restaurantbeleving uitkijken. Immersive dining-concepten en themarestaurants worden daarom dé restaurant trends van het jaar.

Lees meer en download het rapport

Restaurant trend 1

Op bijna elk menu komt gezonde, bewuste voeding te staan

We hebben steeds meer aandacht voor de gezondheid van lichaam, geest en levensstijl. Hierdoor zijn klanten zich meer bewust van hun keuzes omtrent eten, en dat zie je terug in de menu’s van vandaag.

Restaurant trend 2

Technologie – de digitale golf komt eraan

Technologie biedt oplossingen aan heel wat uitdagingen waar restauranthouders dit jaar mee te maken krijgen.

Restaurant trend 3

Klantbeleving

Diversiteit, kwaliteit en beleving staan hoog op de wishlist bij de restaurantbezoekers in 2022.

Restaurant trend 4

Een hedendaags restaurant runnen

De meeste restaurants zijn ondertussen weer geopend en terug naar het (nieuwe) normaal gekeerd, compleet met veilige, geautomatiseerde, goed geplande processen.

Restaurant trend 5

Je restaurant slim financieren

Nu restauranthouders het nieuwe normaal omarmen, wordt 2022 een volledig nieuw hoofdstuk voor de restaurantsector.

We hebben steeds meer aandacht voor de gezondheid van lichaam, geest en levensstijl. Hierdoor zijn klanten zich meer bewust van hun keuzes omtrent eten, en dat zie je terug in de menu’s van vandaag. We zien een duidelijke verschuiving richting cleane, verse plantaardige ingrediënten.  Hoewel vlees nog steeds onderdeel uitmaakt van het dieet van de meeste mensen, wordt het steeds belangrijker voor je gasten om te weten hoe dat vlees is gevoed, gevangen en/of grootgebracht. Zo zijn ze op de hoogte van wat er op hun bord terechtkomt en op welke manier.

We zijn ons meer bewust van wat we eten

Door COVID-19 zijn we ons allemaal nog meer bewust geworden van het belang van een goede gezondheid, van wat we eten en waar dat vandaan komt. Wij voorspellen dat die gezondheidstrend zich in 2022 zal verderzetten. Traditionele restaurants, fastfoodzaken en zelfs bezorgkeukens bieden nu standaard al een aantal gezonde items aan op hun menu. Dit zal alleen maar toenemen dit jaar. Zelfs een bekend fastfoodmerk zoals McDonald’s heeft aangekondigd dat ze tegen het einde van 2022 vijf ambitieuze, wereldwijde Global Happy Meal Goals willen behalen. Onder die doelstellingen vallen gezondere maaltijden, eenvoudigere ingrediënten, meer transparantie omtrent voedingswaardes en een verantwoorde marketing.

Gasten willen graag lokale versproducten

In 2022 zullen je gasten steeds vaker op zoek gaan naar restaurants die lokaal geteelde producten gebruiken. Ingrediënten kopen via lokale boerderijen is een trend die blijft toenemen. Het is zelfs een slimme stap gezien de huidige toeleveringsproblemen in de wereld. Lokaal inkopen bespaart je de leveringskosten van internationale producten en garandeert je de meest verse kwaliteit. De ingrediënten zijn immers niet ingevroren om hun houdbaarheid te verlengen. Bovendien ondersteunt deze aanpak het lokale ecosysteem en kunnen restaurants op deze manier hun ecologische voetafdruk verkleinen.

Technologie – de digitale golf komt eraan

Technologie biedt oplossingen aan heel wat uitdagingen waar restauranthouders dit jaar mee te maken krijgen. Denk maar aan problemen met de supply chain, of het omgaan met trends en de veranderende verwachtingen van klanten. Of je nu op zoek bent naar een manier om nieuwe, interactieve beleving aan te bieden of naar een manier om de interne processen te stroomlijnen, technologische tools zouden altijd in de toolbox van een succesvolle restauranthouder moeten zitten.

Het gebruik van digitale menu’s en betalingen zal in 2022 blijven toenemen

Het is inmiddels heel gewoon om aangesloten te zijn op externe bezorgapps, maar het oorspronkelijke concept van bestellingen via de restaurantwebsite zelf zal toenemen in 2022. Voor ondernemingen die zich vooral focussen op bezoekers binnen hun restaurantomgeving zal het digitale nog altijd een grote rol spelen. Zo zal de mogelijkheid tot bestellen via een digitaal menu een belangrijk punt zijn voor bezoekers. Digitale oplossingen zijn inmiddels deel gaan uitmaken van het aanbod van restaurants en zouden zowel in hun huidige als toekomstige keuzes moeten worden meegenomen.

90% van de klanten zoekt een restaurant eerst online op

Meer dan ooit worden recensiewebsites en sociale media gebruikt voor de horecasector. Dat zal de komende jaren niet anders zijn. Volgens reservatiebedrijf OpenTable zoekt 90% van bezoekers eerst een restaurant online op (meer dan elke andere soort onderneming) voordat ze beslissen waar ze gaan eten.

Mensen gaan hun huis niet meer uit zonder hun gsm of tablet, wat ertoe heeft geleid dat er vandaag meer animo is voor mobiele interactie in restaurants. Doordat gasten graag zelf hun beleving en betalingsmethode willen bepalen, zullen digitale menu’s en digitale betalingen steeds vaker gebruikt worden in 2022.

Klantbeleving

Het veranderende horecalandschap zorgt ervoor dat dezelfde klant de ene dag kiest voor een gastronomische beleving, met alle exclusiviteit en chique menu’s die daarbij horen, en de volgende dag kiest voor een gemakkelijke of snelle hap. Diversiteit, kwaliteit en beleving staan hoog op de wishlist bij de restaurantbezoekers in 2022.

Het belang van een restaurant als locatie, ontmoetingsplek, belevenis en plek van vermaak verlegt de grenzen van de sector en zorgt voor een diverse klantbeleving. Restauranthouders die verder kijken dan de keuken en tafels en zich bezighouden met wat de mensen echt willen en vragen zullen daar de vruchten van plukken in 2022. Misschien is dat gevraagde concept iets totaal nieuws, of misschien lijkt het al op wat je nu doet.

Restaurants bieden meer beleving in 2022

In 2022 zullen restaurants meer beleving gaan bieden, want ze willen verder gaan dan alleen lekker eten en een goede bediening. Trends die je dit jaar vaker zult tegenkomen gaan over het in vervoering brengen van mensen of het tot leven brengen van een restaurant. Dit kan door een restaurant anders vorm te geven door middel van indeling en design, maar ook door het gebruik van audio en sensorische technologie.

Bezoekers zoeken naar een beleving die hen bijblijft en naar een eventervaring, mogelijk door projecties, animatie, kostuums, dans, zang, acteerwerk, storytelling, decor of interactieve optredens.

Een hedendaags restaurant runnen

De meeste restaurants zijn ondertussen weer geopend en terug naar het (nieuwe) normaal gekeerd, compleet met veilige, geautomatiseerde, goed geplande processen. Gasten snakken naar een beleving die aanvoelt als het oude vertrouwde, maar dan wel binnen een omgeving waar de personeelsbezetting goed geregeld is, ziektekiemen beperkt worden, alles vlot verloopt en waar zij als gasten een deel van de controle in eigen handen hebben – vaak via technologie.

Technologie zorgt voor een betere service in 2022

De pandemie, en welke vorm die in de toekomst ook zal aannemen, stipte een aantal belangrijke punten aan voor restaurants, waaronder personeelsbezetting, veiligheid, het nieuwe normaal en de gedragsverandering van bezoekers. Heel wat restaurants hebben daarom hun goede bediening aangevuld met efficiënte automatiseringsoplossingen, bijvoorbeeld zodat gasten zelf een tafel kunnen reserveren, menu’s kunnen inkijken, en vervolgens volledig zelfstandig kunnen bestellen en betalen zonder dat daar meerdere personeelsleden voor nodig zijn. Dit was voor veel zaken een echte lifesaver waarmee ze open konden blijven en efficiënt functioneerden. Deze trend zal in 2022 verder groeien en garandeert niet alleen een goede klantbeleving, maar zorgt er ook voor dat personeelstekorten niet tot vertraging of slechtere service leiden.

Veranderende voorkeuren

Vanwege hogere voedselprijzen en problemen in de wereldwijde supply chains staan versproducten dit jaar hoog op het prioriteitenlijstje. Zoals we al eerder vermeldden hebben veel restaurants hun afhaal- en bezorgwinst zien toenemen, maar in 2022 verwachten we dat de klant graag weer persoonlijk in het restaurant komt eten – zij het met enige voorzichtigheid. Gezonde maaltijdopties zijn dit jaar belangrijk, onder meer om de ongezondere voedselkeuzes tijdens de lockdowns te compenseren. Bezoekers gaan weer op zoek naar de restaurantbeleving van weleer, maar met de garantie van een contactloze, veilige en vlekkeloze service.

Je restaurant slim financieren

Nu restauranthouders het nieuwe normaal omarmen, wordt 2022 een volledig nieuw hoofdstuk voor de restaurantsector. Voor de gelukkigen onder ons betekent dit dat alles weer zoals vanouds zal verlopen en dat er evenveel klanten zullen terugkeren als voor de crisis, maar voor velen zal het een jaar zijn van flexibiliteit en diversiteit terwijl de wereld langzaam terugkeert naar zijn normale staat. Wie zijn aanbod kan aanpassen, zal het verst komen.

Investeringskansen

Het traditionele restaurantconcept zal in 2022 veranderen, zeker nu de huurprijzen en financiële druk toenemen en restauranthouders het hoofd boven water moeten zien te houden. Pop-uprestaurants, foodtrucks en bezorgkeukens zullen dit jaar nog steeds populair zijn en de sector wordt diverser dan ooit.

Dit jaar moet de horeca een gevecht leveren om terug voet aan de grond te krijgen, en wij denken dat dat eerder een marathon vergt dan een korte sprint. De banken lenen minder geld uit en bieden minder ondersteuning aan kleine bedrijven, waardoor het moeilijker wordt om nieuwe restaurants te financieren. Heel wat grotere ketens richten zich liever op het verbeteren van hun huidige aanbod dan op het uitbreiden daarvan. Daarnaast komen er een aantal andere uitdagingen bij, zoals hogere voedselprijzen, hogere huurprijzen en meer financiële druk. Wij hopen alvast dat het snel beter zal gaan!

Met veel leegstand in de winkelstraten zullen er nieuwe deuren opengaan voor investeerders die op zoek zijn naar een buitenkans, of dat nu voor restaurants of voor andere zakelijke ideeën is. Food halls en bezorgrestaurants zijn tijdens de pandemie zeer populair geworden en we verwachten dat deze concepten ook in 2022 heel wat lege panden zullen vullen.

Download dan nu het volledige trendrapport en lees meer over de restauranttrends!

Neem contact op

Wanneer je je gegevens hebt ingevuld, zal één van onze experts contact met je opnemen om je meer te vertellen over onze producten en ze te demonstreren.