5 restauranttrends die hun stempel op 2023 zullen drukken

Lees meer en download het rapport

5 restaurant trends die hun stempel op 2023 zullen drukken

Welkom bij ons Restaurant Industry Trends Report 2023. We hebben onze jarenlange ervaring in de horeca gecombineerd om een licht te werpen op de trends die u in 2023 kunt verwachten.

We verwachten dat consumenten dit jaar nog voorzichtiger zijn met het voedsel dat ze kiezen, met de nadruk op duurzamere gerechten en meer plantaardige opties, met minder vlees op het menu. Maar ook een focus op voedingsmiddelen die onze stemming beïnvloeden. Gezondheid omvat nu niet alleen fysieke, maar ook mentale en emotionele aspecten, wat restauranthouders voor de uitdaging stelt om ervoor te zorgen dat hun menu deze maatschappelijke verandering weerspiegelt.

Van het creatief omgaan met stijgende inflatie en voedselkosten tot het zo slim mogelijk veranderen van uw menu, wij geven u enkele tips over hoe u kunt reageren op de uitdagingen die op ons afkomen. Technologie blijft ook een drijvende kracht voor de restaurantbranche en wij laten u zien hoe u die in uw voordeel kunt gebruiken.

Lees meer en download het rapport

Whitepaper image

Restaurant trend 1

Hoe inflatie en hogere voedselprijzen aanpakken

Restaurateurs zullen slimmer moeten denken en met innovatieve manieren moeten komen om de storm in 2023 te doorstaan, van kleinere porties, prijsverhogingen tot het bereiken van nieuwe klanten, menu-engineering en meer.

Restaurant trend 2

Menu-engineering

Uiteindelijk kan een zware kostenstijging niet worden aangepakt met kleine aanpassingen aan een menu, in feite zal wat men menu engineering noemt in 2023 veel gewoner worden.

Restaurant trend 3

Hoe slimmer omgaan met uw personeel en hun rekrutering

De nasleep van de pandemie is een uitdaging geweest voor de restaurantsector, met name het opnieuw werven van personeel om de arbeidsbehoefte die gepaard gaat met het runnen van een succesvol bedrijf te vergemakkelijken. Hoe kan de sector deze arbeidstekorten in 2023 tegengaan?

Restaurant trend 4

Hoe technologie de restaurantsector zal veranderen in 2023

Al vele jaren stelt technologie bedrijven in de restaurantsector in staat om snel en efficiënt meer klanten te bereiken en helpt ons om betalende klanten te bedienen en hun ervaring te verbeteren. In 2023 verwachten we nog meer door technologie gedreven verschuivingen in klantentrends.

Restaurant trend 5

Eten en drinken - gezondheid en wellness

In 2023 verwachten we dat milieukwesties nog dringender op de politieke en dagelijkse agenda komen te staan omdat consumenten aantoonbare verandering eisen. Consumenten zijn hongerig naar leiderschap in milieukwesties, ethische bedrijfspraktijken, volksgezondheid en andere belangrijke zaken.

Hoe inflatie en hogere voedselprijzen aanpakken

De wereldwijde voedselprijzen stijgen sinds 2020 snel. De Food Commodity Price Index van de Wereldvoedselbank bereikte in 2022 een recordhoogte en ligt meer dan 80% hoger dan twee jaar eerder. Meerdere factoren zijn verantwoordelijk voor deze stijging, waaronder economisch herstel na de pandemie die de prijzen opdrijft, hogere vrachtkosten, stijgende kosten van meststoffen en toegenomen exportbeperkingen. De oorlog in Oekraïne heeft het probleem nog verergerd en met de onzekerheid rond de situatie zullen de voedselprijzen dit jaar naar verwachting blijven stijgen.

Restaurateurs zullen slimmer moeten denken

De impact van de stijgende voedselprijzen op de restaurantsector zal waarschijnlijk enorm zijn. In een peiling van 66% van de onafhankelijke restaurants ziet de omzet dalen door de inflatie business network Alignable, vreest de helft van de eigenaren van kleine bedrijven en bijna driekwart van de restauranthouders dat de inflatie hen uit de markt zal drukken. Uit de studie blijkt ook dat meer dan 66% van de onafhankelijke restaurants hun omzet zien dalen door de inflatie.

Restaurateurs zullen slimmer moeten denken en met innovatieve manieren moeten komen om de storm in 2023 te doorstaan, van kleinere porties, prijsverhogingen tot het bereiken van nieuwe klanten, menu-engineering en meer. Bezuinigen op service en kwaliteit is geen optie. Als eters minder vaak per week uit eten gaan, moet u ervoor zorgen dat ze naar u toe komen.

De stijgende voedsel- en loonkosten aanpakken en toch concurrerend blijven is iets waar veel creatieve denkers en strategen in 2023 naar zullen streven. Uiteindelijk kan een zware kostenstijging niet worden aangepakt met kleine aanpassingen aan een menu. In feite zal wat men menu engineering noemt in 2023 veel gebruikelijker worden. Menu-engineering is een methode om de prijzen en het ontwerp van het menu van een restaurant te evalueren en te optimaliseren om een winstgevender menu en bedrijf te creëren. Hierbij worden alle menu-items ingedeeld in een van de vier menu engineering-categorieën, op basis van de winstgevendheid en populariteit van elk item.

Enkele menutrends die we in 2023 verwachten zijn:

Hoog op de pagina voor winst

Gestroomlijnde menu’s

Seizoensgebonden en lokale ingrediënten

Restaurant prognoses

Hoe slimmer omgaan met uw personeel en hun rekrutering

Slim werven

Het conventionele model van personeelswerving via een bureau of corporate marketingmethoden is slechts een deel van het wervingsproces. In feite leveren sociale media en personeelsstimulansen betere en snellere resultaten op met minder kosten voor het inwerken van nieuw personeel.

Talent behouden

Het behouden van die nieuwe aanwervingen is de volgende uitdaging. Als u begrijpt hoe het eruitziet als uw team betrokken is en naar behoren wordt beloond, zal dat vruchten afwerpen.

Hoe technologie de restaurantbranche zal veranderen in 2023

Bezorging is belangrijker dan ooit!

De wereldwijde markt voor voedselbezorging maakt een steeds groter deel uit van de restaurantindustrie. Volgens een rapport van Statista zal het aandeel van online voedselbezorging op de wereldmarkt in 2025 meer dan 20% bedragen, een stijging ten opzichte van het marktaandeel van 13% in 2020. In feite groeide de markt voor online voedselbezorging alleen al in 2020 met naar schatting 27%.

Slimme digitale technologie verbetert efficiëntie en marges

De introductie van wachtend personeel met handheld bestel- en betaalapparatuur voor een snellere verwerking van bestellingen en betalingen. Of QR-codes voor self services. Om nog maar te zwijgen van het feit dat dit een gemakkelijke contactloze betaalmogelijkheid creëert voor diners.

Klanten raken steeds meer gewend aan en genieten van de mogelijkheid tot zelfbediening, met behulp van hulpmiddelen zoals QR-codes om menu’s te bekijken via smartphones en tablets bijvoorbeeld. Klanten kunnen op hun gemak bestellen en betalen en zijn in sommige gevallen niet afhankelijk van wachtend personeel.

Eten en drinken - gezondheid en wellness

In lijn met de bezorgdheid van consumenten over het milieu moeten restaurants ervoor zorgen dat milieu, duurzaamheid en gezondheid centraal staan op hun menu’s. Gezond eten is in 2023 zeker terug van weggeweest.

Gezonde sappen en smoothies

Volgens het rapport Global Fruit Juice Market trends bereikte de wereldwijde vruchtensappenmarkt in 2021 een waarde van 141 miljard dollar en zal de markt naar verwachting 182 miljard dollar bereiken in 2027. De consumptie van frisdranken, zoals cola’s en gearomatiseerde frisdranken, neemt wereldwijd af omdat ze een hoog suikergehalte, kunstmatige kleurstoffen, fosforzuur, kunstmatige zoetstoffen en cafeïne bevatten die negatieve effecten kunnen hebben op het menselijk lichaam. Daarom stappen veel consumenten over van koolzuurhoudende dranken op natuurlijke vruchtensappen.

Voedingstrends

Plantaardig voedsel zal ook in 2023 onder impuls van millennials het voortouw nemen. Maar ook groot op de lijst van voedseltrends voor 2023 zijn paddenstoelen en nepvis. De New York Times riep paddenstoelen uit tot “ingrediënt van het jaar 2022”. Ze bieden een reeks gezondheidsvoordelen en spelen de hoofdrol in het favoriete voedsel van mensen – pasta, pizza en zelfs desserts. Voorspeld wordt dat champignons de komende jaren nog populairder zullen worden.

Download dan nu het volledige trendrapport en lees meer over de restauranttrends!

Neem contact op

Wanneer je je gegevens hebt ingevuld, zal één van onze experts contact met je opnemen om je meer te vertellen over onze producten en ze te demonstreren.