Open a restaurant

Ontvang vandaag nog uw restaurant checklist!

Checklist voor een nieuw restaurant

Een restaurant openen is waarschijnlijk een oude droom van je, maar het is belangrijk om die droom verankerd te houden. Niet alleen bij jezelf en binnen je sociale cocon, maar ook in cijfers, hard werk en huidige en toekomstige trends. Via deze checklist helpen we je om te slagen in het uitbouwen van je eigen horecazaak.

Ontvang vandaag nog uw restaurant checklist!

Hoofdstuk 1

Duidelijk restaurant concept

First, you need to clearly define your restaurant concept. For example, think of the style of service, the prices, the type of food and the atmosphere.

Hoofdstuk 2

Businessplan voor restaurants

Uw bedrijfsplan moet kort en gericht zijn, en maximaal twee pagina's

Hoofdstuk 3

Financiering en vergunningen om een restaurant te openen

De financiering kan van diverse bronnen komen, zoals je eigen spaargeld, de samenwerking met een of meer partners, investeerders of een banklening.

Hoofdstuk 4

Apparatuur en technologie om een restaurant te openen

Vergeet in dit stadium het technologiearsenaal van je restaurant niet.

Hoofdstuk 5

Personeel

Je doel zou moeten zijn om ervaren personeel aan te werven en een bedrijfscultuur met extralegale voordelen en doorgroeimogelijkheden.

Duidelijk restaurant concept

Ten eerste moet je jouw restaurantconcept duidelijk definiëren. Denk bijvoorbeeld aan de stijl van de dienstverlening, de prijzen, het soort eten en de sfeer. Heb je een high-end restaurant, een ongedwongen eetplek, of een brasserie? Overweeg hoe dan ook om die klanten te bedienen die liever niet in een restaurantomgeving eten. Dit kun je doen door vooraf bereide maaltijden, DIYkits, bezorgdiensten of afhaalmogelijkheden aan te bieden.

Zelfs als je jouw concept goed denkt te kennen, schrijf je het beter op met zoveel mogelijk details. Met het maken van een moodboard of een basiscollage kun je eveneens efficiënter van start gaan.

Vergeet niet om de concurrentie te checken terwijl je jouw concept uitwerkt. Ga na wat al is geprobeerd en bedenk welke van die concepten het beste werkt, en waarom. Op die manier ben je in staat om verder te bouwen op iets wat klanten leuk vinden en waarvoor ze willen betalen – en kun je er een eigen draai aan geven. Bekijk ook wat er in je buurt al beschikbaar is en probeer een gat in de markt te vinden. Misschien heb je tijdens je reizen iets gezien dat thuis nog niet bestaat.

Samen met je concept heb je een merkidentiteit nodig die werkt. De branding van je restaurant communiceert de persoonlijkheid en identiteit van je restaurant en zou een missie moeten omvatten die je doelstellingen en waarden samenvat. Je branding vergroot de klantentrouw en trekt nieuwe gasten aan die via marketing tot je merk worden aangetrokken.

Het is belangrijk dat jouw merk en concept elkaar weerspiegelen en coherent blijven. Deze lijn zou je ook moeten doortrekken naar je online aanwezigheid.

Business plan voor restaurants

Uw bedrijfsplan moet kort en gericht zijn, en maximaal twee pagina’s. Neem het volgende op: uw restaurantconcept, visie, waarden, kernactiviteiten, aanbod, belangrijkste middelen, klantsegmenten, verkoopkanalen, omzet, kosten en partners.

We hebben een sjabloon voor een ondernemingsplan ontwikkeld dat u hier kunt downloaden.

Financiering en vergunningen om een restaurant te openen

De financiering kan van diverse bronnen komen, zoals je eigen spaargeld, de samenwerking met een of meer partners, investeerders of een banklening. Ongeacht je strategie – zelfs al is het je eigen geld – zorg je ervoor dat je over degelijke financiële prognoses beschikt.

Iedereen die eten aan het brede publiek serveert of verkoopt, heeft de verantwoordelijkheid om te garanderen dat het voedsel veilig is. Het is belangrijk dat je achterhaalt welke verplichtingen in jouw gebied gelden op het vlak van licenties om voedsel en alcohol te serveren, gezondheidsvoorschriften, brandveiligheid, vergunningen voor terrassen en belastingwetten. Doorgaans dien je rekening te houden met Europese richtlijnen, zoals de Algemene Verordening betreffende de Levensmiddelenwetgeving, alsook nationale wetten en lokale varianten.

Apparatuur en technologie om een restaurant te openen

Een ander cruciaal aspect van de bedrijfsvoering voor elke horecaondernemer is om een betrouwbare leverancier van apparatuur en ingrediënten vast te leggen tegen een redelijke prijs. Neem contact op met verschillende groothandelaars in de voedingssector om de beste prijs-kwaliteitsverhouding gezien jouw voor je concept te bekomen.

Vergeet in dit stadium het technologiearsenaal van je restaurant niet. De kaarten zijn grondig door elkaar geschud en wie aan de eisen van de toekomst wil voldoen heeft nieuwe technologie nodig. De consument is sneller geëvolueerd dan de sector. De generaties die met het internet zijn opgegroeid verwachten, bovenop het lekkere eten dat je zult bereiden, ook gemak, een gepersonaliseerde dienstverlening en snelheid. Ze zullen jou zelfs niet vinden als jij niet aan hun voorwaarden voldoet. Besteed jij je reclamebudget aan reclameborden? Dan hebben zij het te druk met naar TripAdvisor te kijken om ze op te merken.

Maar op dit moment zijn het niet alleen de millennials die de sector doen veranderen. Sinds de pandemie hebben we immers allemaal ons gedrag moeten aanpassen. Reden te meer om een technisch platform te kiezen dat jou helpt om je gerechten op meer dan één manier te verkopen. In een continu veranderende wereld is flexibiliteit het codewoord. Het is nu belangrijker dan ooit om meerdere inkomstenbronnen te overwegen, aangezien het waarschijnlijk nog wel even zal duren voordat we weer met elkaar kunnen omgaan zoals voorheen.

De juiste technologie zal u helpen slimmer en efficiënter te werken. Met ons kassasysteem sluit u de dag af met een paar toetsaanslagen in plaats van handmatig de omzet te tellen. We hebben integraties met boekhoudsystemen, die deze werktaak automatiseren. Bij het kiezen van je technische leveranciers is het belangrijk om te kijken naar automatisering en integraties. Kunnen ze u veel verschillende betaalmethoden, mobiel bestellen, dagelijkse verkooprapporten enz. aanbieden? Om het dagelijkse leven van u en uw personeel gemakkelijker te maken.

Personeel

Je doel zou moeten zijn om ervaren personeel aan te werven en een bedrijfscultuur met extralegale voordelen en doorgroeimogelijkheden op te bouwen, zodat het personeelsverloop beperkt blijft. Dat is een uitdaging voor elke restauranteigenaar. Een zinvolle strategie is om te bekijken welke taken kunnen worden geautomatiseerd. Dat bespaart je niet alleen personeelskosten, maar zorgt ook voor gelukkiger werknemers.

Een geïntegreerd systeem dat bestellingen begeleidt tot de backoffice zorgt voor ruimte en potentieel om de klantbeleving tot een hoger niveau te tillen. Daarnaast zal de stress bij het personeel verminderen en de winst verhogen. Wanneer je het werk van je werknemers vergemakkelijkt, is er meer energie over om de klanten warm te onthalen. Lees meer over hoe te slagen met restaurant personeel.

Personeel aantrekken en behouden